Most, hogy az első sokk után egyre több étterem, cukrászda magához tér pár tipp ahhoz, hogy túl is éljék.
A kiszállítás alapjában véve nem kíván eltérő üzleti modellt, de adózási, számviteli szempontból van pár dolog, amire érdemes felkészülni. Nézzük ezeket:
- kiszállítás esetén – főként a jelenlegi járványveszély idején – csökken a készpénzes forgalom aránya, érdemes több terminált beszerezni, esetleg megnézni melyik szolgáltatónak vannak kialakult megoldásai a webshopos értékesítésre. A kereskedelmi banki ajánlatok helyett alternatíva lehet a barion, a paypal.
- ugyancsak újdonság lehet, hogy megváltozhat az áfa kulcs. Az éttermi kiszállítás 27%, míg a cukrászdai jellemzően 18% áfával kerül elszámolásra. Ez a fejekben történő átállítás mellett esetleg a pénztárgép módosításával is együtt járhat.
- apropó pénztárgép, nem szabad megfeledkezni róla, hogy a jelenlegi pénztárgépek akár nyolc gyűjtőt is tudnak kezelni. Érdemes a kiszállításhoz kapcsolódó ügyleteket külön kezelni.
- a webshopok esetében sokan a pénztárgép használat helyett számlázás mellett döntenek. Ebben az esetben nem szükséges az értékesítést a pénztárgépbe is beütni. Ha mégis a megszokások rabjai (esetleg a kiszállítás mellett elvitelre is lehet vásárolni) célszerű figyelmeztetni őket a helyes pénztárgép kezelésre. Ezekről a tételekről nem értékesítésre vonatkozó nyugtát állítunk ki, hanem pénzmozgás bizonylatot. Ez a napi záráson nem, de a pénzforgalmi jelentésen – az egyéb bevételek között – fog megjelenni.
- ha valamelyik ételkiszállító cég is bekerül a képbe fontos, hogy lássuk és értsük a velük kötött szerződést. Jellemző, hogy ebben az esetben rajtuk keresztül történik a pénzforgalom, így ügyfelünk már a jutalékkal csökkentett összeghez jut hozzá, ilyen helyzetben a korábbi alacsony áfa fizető pozíció megfordulhat, jelentős negatív cash flow különbözet alakulhat ki, amire érdemes felkészülni.
Ha már átlátjuk a folyamatot, ügyfelünket felkészítettük a nehézségekre egy dologgal még meglephet bennünket, milyen rendszeren oldja ez meg? Az idő rövidsége, a kifeszített piaci helyzet miatt érdemes kész megoldások közül választani. Ehhez kapcsolódóan a mi tippünk:
- érdemes megnézni a white label megoldásokat. Ez gyakorlatilag egy kész rendszert jelent, amihez ügyfelünk csak a nevét adja hozzá. Ilyenből honlapot, honlapba építhető alkalmazást és mobil applikációt is találunk magyar nyelven.
- érdemes olyan megoldást választani, amiben a számlázó programokkal – legalább egy típussal – közvetlen API kapcsolat került kialakításra.
- érdemes olyan megoldást választani, amiben bankkártya, esetleg szép kártya, utalvány elfogadás került beépítésre.
- célszerű olyan rendszert keresni, amiből kimutatások, riportok kérhetőek le, így ügyfelünk könnyebben tudja korrigálni a kialakuló problémákat.
Ha úgy gondoljátok a témában van még kérdésetek, ne habozzatok akár mailban, akár a facebook csoportban feltenni. Valamint a témába vágóan ajánlom két tananyagunkat a pénztárgépekről és a pénzügyi műveletek könyveléséről.